رژیم های کتوژنیک، خطراتی برای بیماری کلیوی، و بارداری به دنبال دارد

بر اساس یک بازنگری جدید که در مجلهFrontiers in Nutrition منتشر شده است، رژیم های کتوژنیک (کتو) خطرات قابل ملاحظه ای برای سلامتی ایجاد می کنند که ممکن است از مزایای آنها بیشتر باشد، حداقل بر اساس نحوه پیروی از این رژیم ها.

علاوه بر این، نویسندگان این بازنگری اظهار داشتند که افراد دارای شرایط خاص سلامتی - از جمله افراد مبتلا به بیماری کلیوی و زنان باردار - ممکن است در مقایسه با مردم عادی در معرض خطر بیشتری برای پیامدهای ضعیف سلامتی مرتبط با رژیم های معمولی کتوژنیک باشند.

رژیم کتو "کلاسیک" رژیم بسیار کم کربوهیدراتی است که به ویژه دارای چربی بالا و پروتئین متوسطی می باشد. این تعادل اجزا به منظور القای وضعیت کتوز در بدن - تولید کتونها به عنوان منبع سوخت جایگزین گلوکز- است. غلظت کتونهای ادرار، اغلب به عنوان راهی برای ارزیابی میزان تاثیر رژیم کتو در ایجاد کتوز در افرادی است که از رژیم کتوژنیک، پیروی می کنند.

هدف برای بسیاری از افرادی که رژیم کتوژنیک را دنبال می کنند، کاهش وزن است. اما رژیم های کتو برای سایر بیماری ها از جمله دیابت و اختلالات تشنجی نیز ترویج شده است. به گفته نویسندگان، رژیم های کتو معمولاً شامل خوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی است که ممکن است بیماری های مزمن را تقویت کند، حتی اگر مزایای آنی یا کوتاه مدتی داشته باشد.

خطرات رژیم های کتو برای زنان باردار، و کسانی که مبتلا به CKD هستند

همانطور که در یک بیانیه مطبوعاتی در مورد این بازنگری ذکر شد، یکی از یافته های کلیدی این است که رژیم های کتو ممکن است برای زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند، خطرناک باشد، این موضوع به دلیل افزایش خطر نقایص لوله عصبی در نوزاد است، حتی وقتی که مادر از اسید فولیک استفاده می کند. نوعی از رژیم غذایی کتو که دارای مقادیر بالایی از مواد پروتئینی است، همچنین ممکن است زمان نارسایی کلیوی را در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) کوتاه کند. این نگرانی بویژه ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت صادق باشد، که البته با پیروی از رژیم کتو، می توانند قند خون خود را بهتر کنترل کنند، اما این افراد همچنین در معرض خطر بیشتری برای بیماری کلیوی قرار دارند.

نویسندگان این بازنگری همچنین خاطرنشان کردند که رژیم های کتو ممکن است سطح کلسترول LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد) را در بسیاری از افراد به دلیل مصرف زیاد چربی های حیوانی افزایش دهد. نگرانی عمده دیگر این است که محدودیت شدید کربوهیدراتها تقریباً به طور اجتناب ناپذیری به معنای حذف طیف گسترده ای از غذاهای گیاهی از رژیم غذایی فرد است، که البته این غذاهای گیاهی منبع طیف عظیمی از مواد مغذی مفید از جمله فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی مانند فلاونوئیدها هستند، که همگی می توانند خطر بیماری های مزمن مانند سرطان ، بیماری های قلبی ، دیابت و زوال عقل را کاهش دهند.

لی کراسبی، نویسنده ی این مطالعه و مدیر برنامه آموزش تغذیه در کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه، در بیانیه مطبوعاتی گفت: رژیم کتو با مصرف زیاد گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و چربی اشباع شده و محدود کردن سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل که حاوی کربوهیدرات های مفید هستند، دستورالعمل بدی برای سلامتی بدن است. رژیم های کتو، علاوه بر خطرات قابل توجه برای بیماران کلیوی و زنان باردار، برای دیگران نیز خطرناک هستند، زیرا این رژیم ها می توانند سطح کلسترول LDL را افزایش دهند و ممکن است خطر کلی بیماریهای مزمن را افزایش دهند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/13/keto-diets-carry-risks-for-kidney-disease-pregnancy/